Idag talade jag med en mycket god vän. En vän som inte delar min syn på Kyrkan, Gud och på äktenskapet. Han är mycket glad åt det som händer. Medans jag lider och då menar jag att jag nästa gråter mig till söms. Över den situation som räder. Jag vågar inte säga vad jag tänker och tror är rätt och sant. Jo till min vän vågar jag och jag är nog rätt frispråkig här på min blogg också.
Jag är född och uppfuxen i postmordernismens era jag slängger mig med utryck som "för mig är det sant" när det borde räka med att säga "det är sant". När jag växte upp så fick vi Svenskkyrkliga på nöten av de frikyrkliga för att vi var inte sant kristna vi var för ritualistiska och höll oss inte till skriftens ord. Utan vi var bara form.
Redan tidigt lärde jag mig sitera den helig Benedikt "Om Du bevara Ordningen så ska Ordningen bevara dig." Som ett mantra för att försvara det jag själv kände i bland. Det var långt till Gud för all ritualism. Jag helt klart påverkad av att mina vänner i frikyrkan hade så nära till Gud och andens gåvor. Tungotal och profetsior. Jag farsinerades av dessa rörelser som tycktes vara så när min Gud och jag var inte det.. Jag satt i kyrkbänken och prästerna mässade på med diverse liturgiska tests utgåvor för att 1986 få en fastare form genom handboken som kom då. Men jag var trygg i att Bibelns ord inte gick att förvanska förmycket. Sedan hände det något i min andliga utveckling och jag förstod (eller jag trode mig förstå) något om liturgin.
Det skulle kunna utryckas i att jag hade en natrulig fallenhet för det liturgiska och hemligheten i mässan blev för mig så tydlig. Att varje gång jag tog emot brödet och vinet fick möta min frälsare han den ende som kan göra mig hel i all min brustenhet.
Han fick jag möta. Han ville möta mig. Han vill befria mig från min synd. Så hände det som inte fick hända. Jag hamnade i ett fack. Det facket kallas högkyrkliga eller numera om man får tro Lennart Koskinen, Taliban. Jag måste säga att jag har aldrig hört på maken att förolämpa talibaner på det viset. Det måste kalas som ren rasism mot de stakars talibanerna. 2004 började det hända det som jag aldrig trodde kunde vara sant. Homosexuellas relationer skulle välsignas. Man tog fram ett ritual för det som inte var någon skillnad på från vigselrutalet i princip. Men ett kalart avsteg från Ordningen.
De som känner mig väl vet att jag inte ser ner på andra människor alls.. De flesta skulle tom kalla mig för tolerant. Jag har aldrig tala om för en människa hur hon ska eller bör leva och jag kommer inte heller att göra det. För det angår inte mig så länge man inte gör våld på den skrift vi har.
Synd är synd och kommer alltid att vara synd och ända sättet att få förlåtelse är att omvända sig. Omvändelsen handlar inte om att lyckas leva som regels säger att man ska leva utan att försöka leva så och vilja leva så. Om jag inte vill omvända mig så fins det ingen förlåtelse för mig. Det är klart utryckt i skriften.
Bara för att jag tycker att jag har rätt att uppföra mig på ett sätt så har jag inte det. Skriften är rätt tydlig med hur vi ska hantera detta. Tillrättavisning är inte det samma som att döma.
I den kristna gemenskapen har vi uppgiften att hjälpa varanda att leva heligt. Nu är heligheten och kyskheten är satt ur spel så fins det inget heligt liv kvar. Och då fins heller ingen frälsning.
Äktenskapet är satt ur spel det är sant. Och något som jag farsineras över ät att det inte är så många som reflekterar över vad det innebär i längden när jag säger jag är emot att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan. Det innebär också i princip att jag säger att Gustaf du får inte gifta dig igen. För jag kan inte komma undan med omgifte om jag inte accepterar samkönade äktenskap i kyrkan.
Sen kommer vi till det som nu får dig att sätta i halsen!
Det talas ofta om de homosexuellas rätt. Homosexuella har ingen rätt i kyrkan det har häller inte heterosexuella eller lågkyrkliga eller högkyrkliga! Vi har ingen rätt alls.. Vi får ta emot den nåd som Gud ger och kyrkans uppgift är att spegla den nåden och förklara så gott det går utifrån de andliga hemligheter vi har fått. Nå ja det var dagens klagovisa.. Jag kan inte säga vad jag tycker och tror efter som då blir jag anklagad för intolerant och det kanske jag är. Men till mitt försvar måste jag ändå säga att skriften säger si och skriften säger så. Och allt annat är vårt egen uppfinning. Vad Gud tycker och tänker kan jag inte avgöra, men jag kan avgöra av Gud har förmedlat genom skriften och då är det det som gäller och inget annat. Det fins inge frälsning utan genom Jesus Kristus och för att gå på den vägen måste vi omvända oss.
Om du lever i synd? Det kan bara du och din relation till Gud avgöra inte jag. Men be mig inte och tvinga mig inte att predika något som gör våld på skriften. Låt mig få ha min tro och den lära som kyrkan alltid har haft så ska jag låta dig leva som du vill och inte kräva att du rättar dig efter mig. Och du får gärna kalla mig intolerant. Och du får tycka att jag har fel men om ni tar bort möjligheten för mig att bekänna min tro i kyrkan så har ni tagit kyrkan ifrån mig. Och jag kan inte längre vara en del av den.
Personligt Teologi
3 kommentarer
Välformulerat.
SvaraRaderaJag instämmer i det du skriver.
Jag är också högkyrklig och finner vila i liturgin, den talar när jag själv inte kan det.
Första gången jag riktigt insåg att jag var litet udda i kungliga svenska salighetsverket, var när mina kvinnliga studiekamrater på teologen insåg att jag läste teologi för att ta en examen absolut inte för att bli präst, jag är emot kvinnliga sk präster. Då kallade de mig "könsförradare", några teologiska argument kom de inte med. Nu är kvinnliga präster ingen bibelfråga men däremot en Traditionsfråga. Traditionen är ett av de tre ben vår kyrka står på.
Jag är övertygad om att min kyrka håller på att kasta loss från kristenheten. Man kan inte vränga Guds ord hur mycket som helst.
De hänvisar alltid till att vi skall vara förstående och kärleksfulla och därför tillåta både, det ena och det andra och att Gud egentligen inte medat, vad som står i Bibeln, annat än tolkat genom det som just nu är på modet.
Det hela påminner om delar av tyska kyrkans klippande o klistrande i NT för att få bort så många spår av judarna som möjligt och in så mycket "blut und boden" som möjligt.
Bibeln säger klart och tydligt att utlevd homosexualitet är en synd, likaväl som att mord är en synd. Bägge synderna kan Herren förlåta.
Är jag mördarefob om jag inte gillar mord?
Jag vill inte vara en råtta som lämnar skeppet, men snart ger jag upp. Nu senast fick jag veta av en kvinnlig präst att hon var mycket sårad och ledsen över att jag aldrig deltog i Nattvardsfirandet när hon eller någon annan kvinna var officiant. Känslomässig utpressning alltså. Jag har venia ibland, många anser mig vara en utmärkt predikant, men kvinnor skall inte vara sakramentsförvaltare.
Den helige Ande kommer att tala om för hela den världsvida kyrkan, när Gud anser det vara rätt med ett Traditionsskifte i denna fråga.
Vigsel av enkönade par är daremot en Bibelfråga där Gud sagt sitt!
Nej det är dags att ge upp om vindflöjetkyrkan och rädda sig iland.
Tack Anneli för de värmande orden. Det betyder mycket att vet att jag inte är ensam!
SvaraRaderaJag tror dock inte tiden är innen för att överge skutan än.. Men det känns i bland nära.
Tack för en bra beskrivning hur det känns när ens vänner är uppåt och tycker det här är bra och man själv är övertygad om att det är helt fel och en ödesfråga för kyrkan. Nu idag blev jag dock lite mer uppåt, efter det att det blev officiellt att ärkebiskopen fått höra samma sak från Church of England som från oss. Jag ser flera positiva tecken trots allt - i svagheten är Gud närmast oss. Ett sådant tecken kan jag se hos mig själv. Jag började läsa teologi som en försvarare av homosexuellas "rättigheter" inom kyrkan. Men den utbildning som uppenbarligen syftade till att producera liberala och bibelkritiska teologer hade motsatt effekt på mig. Jag började inse varför jag såg på bibeln på detta sätt, hur jag hade påverkats av min uppväxt inom en liberal del av Missionskyrkan, och att det inte gick att lita blint på varken teologer och präster som jag tidigare gjort. Jag påbörjade utbildningen med viljan att lära känna Gud bättre. Den som söker han finner det han ärligen söker. Jag fick upp ögonen för att Bibelns tillförlitlighet är långt större än dagens teologers! Kan detta hända mig så kan det hända fler. Gud har inte övergett sin Kyrka, även om Svenska kyrkan i historiens ljus skulle bli en parentes så finns det människor i den som nu prövas och luttras och genom lidandet du beskriver, högkyrkliga och lågkyrkliga eller bara vanliga kristna utanför något "fack". En kyrka som är beredd att lida för sin tro har möjlighet att växa. Dessutom: Härom veckan träffade jag en sporadisk kyrkobesökare som uttryckte sitt stöd för Frimodig kyrka i kyrkovalet ungefär såhär: Alla föreningar har ju sina stadgar och på samma sätt måste ju Kyrkan få bygga på Bibeln och inte på vad jag tycker heller! Tänk om fler tänker som hon på sin kammare? Många värnar ju kyrkobyggnaden av tradition oavsett tro. Hur många känner sig lite blåsta och olustiga till mods när kyrkans förkunnelse ändrar sig mellan besöken? Oavsett vad de tror själva? Detta tror jag att de som vill locka folk till kyrkan med underhållning och lättsmälta floskler inte har tagit med i beräkningen. Folk som inte delar kyrkans tro kanske vill bli lite provocerade på ett bekant sätt när de väl går dit! Men naturligtvis ska inte kyrkan försöka ge folk vad de vill ha utan förkunna evangeliet i ord och handling så att människor omvänder sig och tar emot Jesus som nr 1 i sina liv inte bara en gång utan dagligen och helgas allmer genom tron på honom.
SvaraRadera