Nåd och frid från Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus och den Helige Anden vare med er alla!
Det är ca 53 dagar kvar till påsk. Det betyder ca 13 dagar till fastan börjar, jag vet inte hur ni fastar och vad ni har för abstinensregler i era liv, men jag vet av engen erfarenhet att det är gott att fasta.
Texterna idag handlar genomgående om hur Guds ord verkar i våra liv och hur vi som troende tar emot Ordet.
Temat är det 'Levande Ordet'. Vi kristna har en unik ställning bland alla religioner efter som vi har det Levande Ordet i bland oss, nämligen Vår Herre Jesus Kristus!
Liknelsen om sådden är en klassisk liknelse som det är så mycket sagt om att det blir svårt att säga något som inte redan är sagt. Men det som gör att det blir intressant är att det fins något i vår tid som är nytt och unikt och vår Kyrka står inför stora förändringar som handlar just om Ordet och Ordets ställning i vår kyrka. Vilken Plats Jesus ska få ha i vår kyrka, det är det som är på tapeten just nu.
Bara det är konstigt och fel, Jesus ställning kan röstas om. Det är alltså ett antal frågor som nu måste besvaras men inte kommer att besvaras efter som de (kyrkomötet, biskoparna) som beslutar om det inte har full förstålsen av konsekvenserna av de beslut som de fattar.
En parantes och reservation är att jag inte heller förstår allt och inte har hela bilden klar för mig! Men jag gör anspråk på att jag har klart för mig att det som nu sker i vår kyrka är oroväckande och på fel grund man fattar beslut på.
Om ni inte har förstått vad jag anspelar på så kan jag avslöja det nu, Äktenskapet!
Vad staten gör bekymrar mig inte i denna fråga. Det är inte min sak att ha åsikter om vilket etik och moral som vårt samhälle ska lägga på oss som medborgare. Men det är min uppgift att på kristen grund och med kyrkans tradition, tolka skriften och förkunna den utifrån kyrkans lära rent och klart.
Det byter att denna söndag som är den vi kallar bland annat Reformations söndagen måste ta upp detta som är det största avsteget sedan reformationen det vill säga sedan 1500-talet från den tro och lära vi fått av våra mödrar och fäder som gått för oss i tro.
Jag vill alltså på stå att säga att ja till samkönat äktenskap i Kyrkan är att lämna den lära, och kristna Grund vi står på.
Det är alltså 3 sakar jag påstår!
1 Det kristna äktenskapet har inget att göra med det statliga eller om du så vill det värdsliga mer än traditionen att våra präster är vigselförättare och därför blir äktenskapet registrerat.
2 Den kristna vigsel akten är i första hand en kyrkans (församlingens) bekräftade av
två personers kallelse att bilda familj och ta emot de barn Gud vill ge dem. Och inte att välsigna dessa personers kärlek.
3 Om Kärleken mellan två människor kommer från Gud så är den redan välsignad och behöver inte välsignas igen av oss, Det blir bara fånigt.
Men nu undra ni säkert vad detta har med liknelsen om såden och utsädet som hamnande lite var stans?
Jo, förstålsen av äktenskapet är just ett par korn som har hamna någon stans. Och det vi ser fram emot är ett beslut som genomsyras med den Helige Ande. Och att det levande ordet ska få vägleda beslutsfattarna.
Tro inte en sekund att jag inte är medveten om att jag kan ha fel. Jag tror att det är nödvändigt att påpeka det efter som det fins andra åsikter repsenterade i vår pastorat än det jag predikar. Och då kommer vi in på vår kallelse att vara ödmjuka och låta bli och döma varandra.
Vilket är nödvändigt att vi är ödmjuka och har respekt för varandra oavsett vilka åsikter vi har.
Sättet vi utrycker oss på är inte alltid det bästa eller äns kärleksfullaste sättet, men vi måste ändå försöka att förstå varandra.
Det är först vid ömsesidigt lyssnade som dialogen existera. Jag menar dialog och inte argumentation. Det som kännetecknar dialogen är att ingen försöker övertala den andre parten utan har som syfte att vi ska förstå varandra.
När vi lyssnar till varandra så måste vi också kunna känna oss trygga så att vi får möjlighet att vara ärliga mot varandra.
När det fins förståelse så fins också möjlighet att hitta vägar att samarbeta utan att såra varandra. Det är det som är att vara familj, och vi är familj! Jag känner inte er alla men jag uppfattar mig som er bror och ni borde uppfatta mig som er bror. Om ni talar om vänskap mellan kristna så är det ett för jumt uttryck. Jesus dog för dig och mig. Och nu du och jag tog emot honom i våra liv så var det slut på den trygga tillvaron vi måste göra det Gud kallar oss till.
Det fins bara en sanning och Den Sanningen är fins hos Gud, ingen människa kan någonsin greppa hela sanningen men vi kan förnimma den.
Så med dessa ord vill jag uppmana er alla här i församlingen att vara kärleksfulla även mot dem ni inte tycker om eller har samma åsikter som.
Då visar ni att ni till hör dem som är den goda jorden.
Och den goda Jorden är de som är Jesu sanna efterföljare. Vad de har för yttre utseende, teologi kanske inte alltid är så enkelt. Det kanske just handlar om Kristi Sinnelag.
Låt oss fundera kring det en liten stund.
Ära vara Fadern och Sonen och den Helige Ande.
Nu och alltid och i Eveigheters eveighet.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar